preskočiť navigáciu klávesové skratky hlavná stránka , aktuálne oznamy , mapa stránok , mapa webového sídla , kontakt , dokumenty školy , fotogaléria , prijímacie konanie , prehlásenie o prístupnosti , EduPage GJAR , úspechy , webmail pre zamestnancov a žiakov školy ,
   

Srdcom Geograf

Presun z triedy do geografickej učebne, stresovanie, pozeranie do kníh, kreslenie máp, robenie domácich úloh, pripravovanie na hodinu ... to všetko sa deje pred obyčajnou geografiou. Avšak tentokrát to tak nebolo. Áno, táto hodina geografie (10.11.2015) bola iná. Mala sa niesť v duchu prezentácie známych i exotických plodín. Už týždeň dopredu sme sa zhovárali o tom, kto má akú plodinu, čo z nej bude vyrábať, ... Prečo vyrábať? Bola podmienka, že z plodiny, z ktorej sa dá niečo vyrobiť, prezentujúci má pripraviť niečo, čo by sa dalo spapkať, alebo hoci len ukázať, čo to je, ako to vyzerá.

Keďže táto hodina mala byť iná, samozrejme už aj prestávka nebola oddychovou desaťminútovkou, ale horúčkovitou časovkou. Každý mal plné ruky práce s konečnými úpravami toho, čo priniesol. A tí, ktorí neboli zaneprázdnení týmto, sedeli v laviciach v družnej debate alebo s hlavou v papieroch sa učili to, čo zjavne doma nestihli. A tak sme už len čakali na zvuk,toľko očakávaného ostrého zvončeka, ktorý pre všetkých signalizuje, že hodina začína a tak šup, šup pobrať sa do triedy. Nedočkavo sme sedeli v laviciach a čakali na príchod pani profesorky. Vošla do triedy plnej vôní, či už sladkých alebo ostrých, maškŕt, sladkostí a všelijakých iných vyberaných dobrôt. Pri takomto množstve jedla neplesá len žalúdok mojich hladných spolužiakov, (verím že aj pani profesorky),ale je to aj pastva pre oči.

Po zápise hodiny a otázkou na chýbajúcich sa mohla začať vzrušujúca hodina plná objavovania neznámych a vzdialených krajov, osvojovania si nových poznatkov pomocou fantázie, kulinárskeho umenia a samozrejme s výdatným využitím našich chuťových a čuchových orgánov. Spolužiačka Paťka, ako prvá v mennom zozname žiakov 2.D už stála pred tabuľou a začala svoj krátky výklad o plodine. Konkrétne o vanilke. Pôvod, pestovanie, použitie, účinky, kontrolná otázka pani profesorky a pred tabuľou už stojí druhá spolužiačka. Cez ňu sme sa preniesli pod kokosové palmy na krásnych dlhých plážach s bielym pieskom, počúvajúc šumenie azúrového mora niekde v Karibiku. Medzi počúvaním a snívaním sme si už pochutnávali na vynikajúcich kokosových lupienkoch. Ďalej kakao. Už sme na Ekvádore, kde nádherne cítiť vôňu pražených kakaových bôbov. Keďže je to pralesná rastlina, tak v predstavách blúdime po lese v spoločnosti zaujímavých zvierat. V ruke držiac vynikajúci kakaovo- čokoládový muffin sa vymotáme až do Indiánskej osady, kde nám šikovní Indiáni z kaučuku vyrobia pneumatiky na naše autíčko, aby sme sa cez chute, vône a rozprávanie mohli preniesť na ďalšie krásne miesto. A takto sa nás vystriedalo 32. Navštívili sme 32 rôznorodých krajín či miest, obohatili sa o zážitky, poznatky, naplnili hladné brušká, ochutnali, privoňali, pozreli.

A máme za sebou vzrušujúcu hodinu. Hodinu plnú nových poznatkov, dobrého jedla, smiechu, ohromení, a snáď aj túžby navštíviť niektoré krajiny skutočne, nie len v predstavách. Množstvo plodín nám je povedomých, stretávame sa s nimi každý deň. Ale vieme odkiaľ pochádzajú? Aký majú v skutočnosti význam? Ako sa pestujú a pripravujú skôr, než prídu do našich obchodných centier či malých obchodíkov? Aj na tieto otázky sme prostredníctvom tejto skvelej hodiny získali odpovede. Ďakujeme predovšetkým pani profesorke Dudovej, ktorá nám, na krátkom 45 minútovom zájazde po rôznych kútoch sveta umožnila urobiť si poznávanie, objavovanie a osvojovanie si nových poznatkov z geografie pútavým a nevšedným.

Človek po návrate z cudzích krajín si so sebou prináša suveníry, aby si pohľadom na ne pripomenul obraz krajiny, ktorú navštívil. Suveníry po čase zapadnú prachom, avšak v srdci a na jazyku zostávajú spomienky v podobe zážitkov, chutí a vôní, pre ktoré by sa tam rád vrátil. Tieto spomienky ho tam opäť bezpečne zavedú a nikdy nevyblednú.

A my sa tešíme na ďalší zájazd!

Kristína Greifová, 2.D, GJAR Prešov


logo     logo      logo      logo     Facebook GJAR     Instagram
          GJAR     logo     logo    
© 2013 Gymnázium Jána Adama Raymana, Mudroňova 20, Prešov
Správca obsahu a technický prevádzkovateľ webového sídla: Gymnázium Jána Adama Raymana, Mudroňova 20, Prešov